Nature

...Nature is full of powerful concoctions


متژریا کانجوگاتا (Metzgeria conjugata)

متژریا کانجوگاتا (Metzgeria conjugata)



- از جگرواشهای تالی

- حالتِ شل، نازک و خوابیده دارد و شفاف تا نیمه شفاف است.

- قسمتهای شلِ این گیاه تشکیل شده از تالی منشعب، با عرضِ 2mm است که حاشیه های آن کاملاً به پایین خم شده و لبه ها دارای یک ردیف کرک های دوتاییِ راست است.

- دارای میدریب (midrib= معادل رگبرگ میانیِ ظاهری) مشخص می باشد.



- کرکهای لبه ی انشعابات و همچنین کرکهای روی میدریب، در زیرِ تالِ اصلی، به سادگی با یک عدسیِ 20x ی دستی، قابلِ رؤیت هستند.

- کلنی های این گیاه، در جاهای مرطوب، به سهولت قابل شناسایی هستند، اما حضورِ آنها در قسمتهای خشک تر، روی تنه ی درختان، روی سنگ آهک یا در مناطقِ جنوبِ شرقِ والسِ میانی (mid-Wales) باید با چک کردنِ اینکه آیا تک پایه هستند یا نه، تأیید شوند. ( M. conjugata تک پایه، و M. furcata دو پایه است.)

- گیاهی نسبتاً پراکنده در دره های مرطوب، و اراضیِ جنگلی در ارتفاعاتِ بریتانیای غربی و شمالی است که سنگهای کمی آهکی (کلسیمی)، سطحِ سنگیِ سیلیسی یا توده هایی از سنگهای آذرینِ قلیایی را ترجیح میدهد.



- اغلب با بقیه ی گونه هایی که شرایطِ کلسیمیِ متوسط را دوست دارند، مثلِ Ctenidium molluscum یا Trichostomum brachydontium رشد میکند.

- از سنگ آهکِ کربونیفری بطور کلی دوری میکند، اما چند مورد از آن ثبت شده و بسیار دورتر از برخی سنگ آهکهای دیگر است.

- این گیاه، نسبت به M. furcata روی تنه ی درختان، بسیار نادرتر است اما خیلی تک و توک پای درختانِ زبان گنجشک را در دامنه های جنگلیِ مرطوب، می پوشاند.



دارای ریزوئید، نرم است که تا سطحِ شکمیِ میدریب امتداد می یابد.

- همچنین، دارای تمایزِ بافتی است و کیسه های هوایی روی سطح آن مشهود، و دارای قسمتهایی به نام "جسم میوه ای" (Fruit body) است که گیاهِ جدید میتواند از آنجا جوانه بزند.









Edited By Me - Based On Erfan - Retrieved from Zehne Ziba
Powered by Bayan