Nature

...Nature is full of powerful concoctions


علف بلوری شناور (Riccia fluitans)


- "Riccia fluitans" که به آن علف بلوری شناور (Floating crystalwort) نیز میگویند، یک گیاه آبزی شناور، از جگرواژهاست که در میان آکواریوم داران محبوب میباشد، به این دلیل که یک آغازگر خوب، برای ایجاد یک اکوسیستم آبی است.

- میتواند بصورت شناور در برکه ها یافت شود، و اغلب یک لایه ی مات ضخیم بر روی سطح آب و زیر آن ایجاد میکند. رشد آن سریع بوده و با ایجاد انشعابات پیاپی، سطح آب را می پوشاند.



- بطور نرمال، در سطح خیلی سریع رشد میکند. اگر حدود دو تا سه اینچ زیر یک لامپ فلورسنت معمولی یا در یک برکه که در معرضِ نورِ کاملِ خورشید قرار دارد نگه داشته شود، یک لایه ی ماتِ متراکم و سبز روشن را ایجاد میکند.

- اگر گیاه در شرایط مناسب نگهداری شود، هر شاخه یا جوانه ی انشعابی می تواند یک کلنی بزرگ از گیاه را ایجاد کند. آب سبک و کمی اسیدی و نور فراوان برای نگهداری و رشد سریع این گیاه مناسب تر است.



این گیاه بطور معمول، شناور است اما همچنین میتواند به اشیاء زیر آب مثل صخره ها یا اجزاء زیر کشتی ها متصل شود. میتواند به شبکه ها یا تورهای پلاستیکی هم بیاویزد.

- این گیاه دارای انشعابات دوتایی است.



- علف بلوری شناور، بطور کلی با عدسک آبی (Duckweed) سازگار نیست، چنانکه عدسکهای آبی سطح آب را بسرعت می پوشانند و جای Riccia را تنگ میکنند.

همچنین، بسرعت، در میان جلبکهای مویی شکل، گیر می افتد.

- کلمه ی لاتین "fluitans" در نام این گونه، به معنیِ "شناور (floating)" است.

- آن را بطور عامه "ریسیا" یا "ریکسیا" هم صدا میزنند. این جگرواژ آبزیِ شناور، میتواند شرایط مختلفِ آب را تحمل نماید و در آکواریوم های گرم یا آکواریوم های آب سرد، بطور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.



- به دلیل رشد سریع در آب، برای ماهیانی که در سطح تخم ریزی میکنند و همچنین به عنوان پناهگاهی برای لارو ماهیان، گزینه ی مناسبی است.

- گزارش شده که اگر ضخامت توده ی آن از 2.5 cm بیشتر شود، گیاه پژمرده شده و خواهد مرد. همچنین رشد جلبکها در لابلای گیاه ممکن است باعث خفگی آن گردد. گفتنی است که میتوان با بستنِ این گیاه توسط نخهای نامرئی به چوبها یا صخره های زیر آب، آن را بصورت غوطه ور نیز کشت نمود.







Edited By Me - Based On Erfan - Retrieved from Zehne Ziba
Powered by Bayan