Nature

...Nature is full of powerful concoctions


جاده ی مالهالند (Mulholland drive) - 2001



- کارگردان: David Lynch


هنری، معناگرا، روان شناسی، انتقادی

داستانش اینه که یک دختر از یه شهر دیگه سفر میکنه که بره به هالیوود و بازیگر بشه. و برای اقامت میره به خونه ی خاله اش که سفره و خونه رو براش خالی گذاشته. اما دختر وقتی وارد خونه میشه متوجه میشه یک خانم دیگه اونجاست که چیزی هم یادش نمیاد! با هم دوست میشن و دختر سعی میکنه کمکش کنه تا اون خانم حافظه اش رو بدست بیاره...


فیلم قشنگیه. از چندین لحاظ. موسیقی، خط داستانی ساده اما عمیق، عناصر متضاد، رنگ، اشاره های متعدد و مختلف روانشناسی، جامعه شناسی، و پر از رویارویی ها و تقابل های ساده ی ساده ی انسانی.

از نظر بسیاری از نمادهای بکار رفته، بسیار قابل ارجاع دادن در آثار دیگه است...

فهمش یکم سخته و هر کس برداشتی از اون رو داره.

البته یذره به به و چه چه ها درباره اش زیاده که من خودم دیگه در اووون حد به به - چه چه نمیکنم :) ولی خوبه بهرحال و مشخصه که از آثار ارزشمندی بوده در زمانی که ساخته شده. و البته نقدهای سینمایی هم توشه (شاید واسه همین خیلی زیادی به به چه چه کردن:)).

و بنظرم سبکش و ترفندهایی که در اون بکار رفته، تنه به تنه ی کارهای امروزی میزنه و در برخی موارد حتی کاملاً منحصر به خودشه (مثل صحنه ی سالن تئاتر). در هر حال، وقتی الآن بنظر فیلمی پر از حرفهای نگفته و چاشنی های کار گذاشته شده میاد، و آدم دوست داره با حال و هواش زندگی کنه و پا به پای موسیقی و بریده سکانسهاش خاطره بازی کنه، پس احتمالاً حق داشته که اون موقع ترکونده باشه! :)


+ As a typical mom: بچه های نمونه، گلهای تو خونه، پیشنهاد میکنم ورژن سانسور شده اش رو که برای دانلود وجود داره، ببینید و اگر فکر کردید نفهمیدید چی شد، تقصیر سانسور نیست، کلا فیلمهای هنری اینجوری ان! بعد از یه مدت متوجه میشین چی شد، جدی میگم :) با این حال اگر اصلشو دیدید صحنه هاشو بزنین جلو. آآآ باریک الله :)


Edited By Me - Based On Erfan - Retrieved from Zehne Ziba
Powered by Bayan