Nature

...Nature is full of powerful concoctions


آموئبا پروتئوس (Amoeba proteus)

- آمیب، تک سلولیِ مهم و مشهوری است که در بسیاری از کلاسهای آموزشی و آزمایشگاه ها مورد مطالعه قرار میگیرد.

- این تک سلولی بیشتر در آب شیرین زندگی میکند.

- نکته ی مهم درمورد آمیب، توانایی ایجاد پای کاذب یا سودوپود (Pseudopodia) است که به حرکت آن کمک میکند.



- آمیب، دائماً در حال ایجاد و جمع کردنِ پاهای کاذب است که بصورت لوله هایی از زوائد سیتوپلاسمی همراه با غشا هستند؛ که این حالت باعث میشود تا آمیب همواره در حال تغییر شکل دیده شود.

- از دیگر نکات مهم درباره ی آمیب، هسته ی دانه دار، و واکوئولِ انقباضی است که به تأمین فشار داخل سلول کمک میکند.



- آمیب، غذای خود را با فاگوسیتوز بدست می آورد. بدین صورت که موجودات ریزتر و یا ذرات آلی را توسط پینوسیتوز (pinocytosis) و بصورت حل شده، از طریق وزیکولهای تشکیل شده در غشاء  بدست می آورد. او حتی مواد غذایی انباشت شده را در واکوئول های گوارشی مواد غذایی، ذخیره میکند، که به آنها واکوئول های غذایی (Food Vacoules) می گویند.



- تولید مثل آمیبها معمولاً غیر جنسی و با میتوز است.

اگر چه تبادلات ژنتیکی در برخی از گونه های آمیب ها وجود دارد. در این گونه ها، سلولها بصورت سینگامی(syngamy= حالتی که دو سلول گامت به هم میچسبند و هسته هایشان ادغام میشود.) نوترکیبی انجام میدهند و بعد، برای رفع پلوئیدی، میوز انجام میدهند.

گونه ی مدلِ "آموئبا پروتئوس" بیشترین تولید مثل جنسی را انجام میدهد در حالیکه اساساً غیرجنسی است.



- آمیب، در شرایط دشوار، میتواند ایجادِ سیست (Cyst) کند. بدین صورت که تقسیم اجباری ای انجام میدهد که در آن، سلولی که دارای هسته است، زنده میماند و سلولی که دارای سیتوپلاسم است، از بین میرود. سلولِ باقیمانده، بصورتِ توپی است و یک غشای محافظ برای خود می سازد تا از مضرات محیطی در امان باشد. هرچند، با این حال، این وضعیت خیلی پایا نیست و اگر شرایط مطلوب، تا زمانی طولانی برقرار نشود، آمیب می میرد.



- نام آمیب، از کلمه ی یونانی "amoibe" و به معنیِ "تغییر" گرفته شده است.

- اولین ثبت یک موجود شبیه به آمیب در سال 1755 توسط آگوست وان راشنوف انجام شد که آن را "der kleine Proteus" به معنیِ "پروتئوسِ کوچک (the little Proteus)" نامید. پروتئوس، نام یک خدا یا الهه ی تغییرشکل دهنده ی دریایی در افسانه های یونانی است.



***


افسانه ی پروتئوس (Proteus)


- در اساطیر یونان، پروتئوس (Πρωτεύς) یک خدای دریا، یا خدای رودخانه ها یا اقیانوس هاست که هومر (Homer) آن را "پیرمرد دریا (Old Man of the Sea)" نامید.

برخی آن را خدای تغییرات ناگهانیِ دریا می نامند که اشاره به طبیعتِ دائماً در حال تغییرِ دریا و یا حالت مایع آب در حالت کلی دارد.

- او می تواند آینده را پیش گویی کند، اما در یک افسانک (Mytheme= گزاره ی افسانه ای که در چندین فرهنگ مختلف در جهان، مشترک باشد) در میان فرهنگهای مختلف، او میتواند شکل خود را برای اینکه مجبور به این کار (پیش گویی) نشود، تغییر دهد. او تنها به کسانی پاسخ میدهد که قادر به بدام انداختنِ هیولاها باشند.



او اشکال مختلفی بخود میگیرد و میتواند آمیخته ای از شکل یک انسان، ماهی، مار، یا اسب دیده شود. این ویژگی پروتئوس است که باعث میشود صفتی به نام "پروتئان (Protean)" ایجاد شود که به معنیِ "همه کاره، تغییر پذیر، ناپایدار، و یا قادر به ایجاد شکلهای مختلف" است. همچنینی دارای معانیِ مثبتِ "انعطاف پذیری، قابلیت پذیری، و سازگاری" است.

بنظر می آید که نام مولکولهای "پروتئین" نیز از این نام و این ویژگی ها مشتق شده است.



Edited By Me - Based On Erfan - Retrieved from Zehne Ziba
Powered by Bayan