Nature

...Nature is full of powerful concoctions


کولئوکات دایورجنس (Coleochaete divergens)



- از جلبکهای سبز پارانشیمی است، که ظاهری صفحه-مانند دارد. (دیسکوئید شکل) و در بعضی قسمتها حالت تالوس (thalus به معنی رشته ای) دارد.

- این جلبک به دلیل ویژگی های اولیه ای که از رشد گیاهان پرسلولی نشان میدهد، یکی از گروه های مدل ایده آل، برای مطالعه در این زمینه است که البته هنوز تمام مسائل درباره ی آن حل نشده است.



- هر دو نوع تولید مثل جنسی و غیر جنسی را انجام میدهد.



- بنظر می آید که سلولهای برجسته ی اختصاصی، بمنظور نگهداری زئوسپورها ایجاد میشوند.

- بعضی از گونه های این جلبک همچنین میتوانند بصورت عمودی رشته هایی را ایجاد کنند که در گونه های دیگر اینطور نیست و تنها یک صفحه ی دیسکی ایجاد میشود.




- سلولها دارای سِتا (Setae رشته هایی مو مانند که از امتداد تیغه های بین سلولها بیرون میزند.) می باشند.



- این جلبک میتواند بصورت اپی فیت (Epiphytes) روی گیاهان آبزی یا بر روی سنگها زندگی کند.


+ این تصویر زیبا از یک صفحه ی یکدست از سلولهای این جلبک را ببینید:



- این جلبک را در فرا رده ی استرپتوفیتا (Streptophyta) که یک تقسیم بندیِ غیر رسمی هست جای میدهند. درباری استرپتوفیتا:

 آنها تا دهه ی 60 خیلی خوب شناخته نشده بودند. پس از مطالعاتی، دیده شد که وجود دوک های میکروتوبولی، یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که اینها را بهم وصل میکند. این ویژگی در بخشِ جلبکهای سبز دیده میشود. میکروتوبولها عمود بر دیواره ی بین دو سلول بوجود می آیند. این آرایش دوک ها را در کاروفیسه ها نیز میتوان دید و یکی از اساس های طبقه بندی آنها نیز هست.

+ دقت کنید که چنین ویژگی هایی بسیار بنیادی هستند و در دامنه ی زیادی از موجوداتی پس از آنها وجود داشته و پیشرفته تر میشوند. نکته ای که این ویژگی ها را مهم میکند این است که چنین تحول و آرایشی میتواند زمینه ای از جهش برای ایجاد شاخه های جدید تکاملی را فراهم کرده باشد. در این مورد، میتوان اینطور گفت که روی درخت تکاملی، از کجا به بعد، پای میکروتوبولها وسط امده و شکل تقسیماتِ سلولی، پا به عرصه ی پیچیده تر شدن نهاده است. آن نقطه، نقطه ی عطفی است که باعث شده دسته بندیِ جدیدی از موجودات ایجاد شود. در مرحله ی بعد، یک ویژگیِ متمایز کننده ی دیگر، در یک موجودِ دیگر، محل ایجاد شاخه های بعدیِ موجودات را مشخص میکند....





+ برای مشاهده ی تصاویر بیشتر، از کولئوکات، کلیک کنید.


Edited By Me - Based On Erfan - Retrieved from Zehne Ziba
Powered by Bayan