Nature

...Nature is full of powerful concoctions


Acetabularia acetabulum

استابولاریا استابولوم (Acetabularia acetabulum)

دسته بندی: Planta



این گیاه، یکی از جلبکهای سبز جالب است. این جلبک ساختاری چتر ماننده دارد ولی تمامیِ پیکره ی آن، «یک سلول» است!




- این جلبک بطور معمول در آبهای نیمه گرم سیری یافت میشود.

- ارتفاع این جلبک از 0.5 تا 10 سانتی میتر میتواند باشد.

- سه بخش اصلی آن: ریزوئید، ساقه یا پایه، و چتر یا کلاهک است.

هسته در قسمت ریزوئید قرار داشته که این امکان را به موجود میدهد که در صورت از دست دادن کلاهک، بتواند آن را دوباره بازسازی کند.



- علاوه بر این، حتی اگر یک قطعه از ساقه (قسمتی که شبیه به ساقه است ولی از نظر ساختاری هنوز بعنوان "ساقه" شناخته نمی شود) بریده شود، بدون دسترسی به هسته در ریزوئید، این قطعه ی ساقه نیز میتواند رشد کرده و کلاهک جدید را ایجاد کند.



- در برخی استابولاریاهای جوان، زوائدی در ساقه، با کمی فاصله از چتر ایجاد میشوند که در مطالعاتم هنوز متوجه نشدم که چه خاصیتی دارند. بنظر می آید که برای جذب مواد غذایی باشد.



همچنین در برخی استابولاریاهای بالغ، با اینکه سیست های دارای ایزوگامت (گامت جنسی) یا زوسپورها (گامت غیرجنسی) در چتر وجود دارند، اما در وسط چتر، رشته های مارپیچ مانندِ نازکی نیز وجود دارند که البته استریل (نازا) می باشند.



- یک ویژگی بسیار جالب در آنها این است که دو استابولاریا، میتوانند کلاهکشان را با هم عوض کنند! حتی از دو گونه ی مختلف!




برای دیدن تصاویر بیشتری از استابولاریا، کلیک کنید.




سلام به شما وسلام به علم!مدت ها بود که از نوع غیر مدرسه ایش دورافتاده بودم. یه  سوال داشتم:

آیا دوتا استابولاریا "خودشون" کلاهک هاشون رو باهم عوض می کنن؟و اینکه چرا اینکارو می کنن؟

 

فکر نمی کردم سلول به این بزرگی وجود داشته باشه‌!

 

سلام بر شما :) خوش اومدی!

فکر میکنم فقط یکجور ترفند رویشی-زایشی برای ایجاد تنوع بیشتر باشه. درباره ی چگونگیش هم احتمالاً با جریان آب این اتفاق می افته و اینطوریه که این کلاهک میتونه بر اثر یک تصادف از پیکره جدا بشه ولی هر دو قسمت، امکان رشد دارن. پایه میتونه دوباره کلاهک ایجاد کنه و کلاهک هم میتونه دوباره به همون پایه یا به یک پایه ی دیگه جوش بخوره. این خود بخود اونها رو متنوع تر میکنه چون ترکیبات درون سلولی و اسپورهاشون که حاوی DNA هستن رو بین اینها جابجا میکنه...

از نظر اون تعریف معروف سلول که میگه "از هسته-سیتوپلاسم و پوسته تشکیل شده"، استابولاریا «از نظر تئوری» یک "سلول" بحساب میاد چون فقط یک هسته داره. (بجز وقتی که اسپور تولید میکنه و اسپورها توی کلاهک جمع میشن که در واقع بخشی از فرایند تولید مثله) ولی «از نظر عملکردی»، داره بنوعی پیچیده تر رفتار میکنه و فضاهای مجزایی که ایجاد کرده باعث ثبات ساختاریش شده.
Edited By Me - Based On Erfan - Retrieved from Zehne Ziba
Powered by Bayan